موقوفات عام شادروان حاج محمدرضا تاجر فضل دوشنبه 26 شهریور | ورود

اوقات شرعی به وقت مشهد:

نقش و رابطه وقف در پیدایش کتاب و کتابخانه در عالم اسلام

نقش و رابطه وقف در پیدایش کتاب و کتابخانه در عالم اسلام

نقش و رابطه وقف در پیدایش کتاب و کتابخانه در عالم اسلام

در این مقاله به بحث درباره نقش و رابطه وقف در پیدایش کتاب و کتابخانه در عالم اسلام می پردازیم.

علاقه اسلام به علم و دانش و تاکید بر فراگیری آن باعث شد که مسلمانان به طور روزافزونی به جانب علم و دانش روی آورند و با توجه به حجم مطالب و مسائل موضوع ثبت و حفظ آنها مطرح شد.
اولین نیاز مسلمانان به کتابت، ثبت آیات الهی بود که بر پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله نازل می شد و به علت فراوانی سوره ها و آیات احتمال فراموشی از بین رفتن و حذف و اضافات کلمات و عبارات وحی مسلمانان را تهدید می نمود بنابراین تدوین و جمع آوری سوره و آیات قرآن به صورت کتاب مطرح شد.
علاوه بر این امر پیامبر صلی الله علیه و آله کتاب را به عنوان معجزه خود معرفی نمود به این دلیل ارزش کتاب و کتابت به حدی رسید که کتاب و کتابخانه به عنوان وسایل با ارزش تربیتی، تعلیمی به سرعت تاسیس و گسترش یافت بنابراین در میابیم که:
1- اولین کتاب در اسلام قرآن بود
2- اولین محل تعلیم و تربیت مسجد بود
3- اولین محل حفظ و نگهداری کتاب نیز مساجد بودند
ولی با توجه به آزادی علما در خصوص کسب دانش و ترجمه کتب از سایر زبان ها به زبان عربی مسئله جمع آوری کتب و تشکیل کتابخانه به صورت امری عادی درآمد.
جریان تشکیل کتابخانه در اسلام از سه جنبه هدیه کتاب منتج می شود.
الف) هدیه کتاب به حکام، وزرا، امرا و بزرگان
ب) هدیه کتاب به عنوان پیشکش و تحفه
ج) وقف کتاب
در مورد اول و دوم کتاب توسط نویسنده آن یا کسی که آن را خریده بود به حکام و پادشاهان و دوستان و آشنایان هدیه می شد وآنها با جمع آوری این کتب به تأسیس کتابخانه شخصی می‌پرداختند، فی المثل کتابخانه صاحب ابن عباد.
ولیک وقف کتاب ارزنده ترین طریق تشکیل کتابخانه ها بود که علاوه بر حفظ کتب باعث استفاده عموم از آنها می شده است.
یکی از نکات جالب توجه در جهان علمی اسلام در مورد کتاب آن بود که به کتاب به عنوان وسیله علمی لازم برای اهل علم نگریسته می‌شد به این جهت حبس کتاب و جلوگیری از استفاده از آن از ابتدا در اسلام بسیار ناپسند بود. احادیث فراوانی وجود دارد که حکایت از زشتی حبس کتاب و حتی حرمت حبس ،احتمال حبس کتاب از راه وقف آن بر مجامع علمی و عمومی آن را در معرض استفاده عموم قرار می دادند. سابقه وقف کتاب در اسلام بسیار طولانی است و حتی به نیمه اول قرن اول اسلامی منتهی می گردد.
در زمان حیات پیامبر صلی الله علیه و آله نیز قسمت های مختلف قرآن که بر اشیای متفرقه نوشته می شد، در مسجد ضبط می گردید تا شاید به این وسیله در معرض استفاده عموم قرار گیرد و همچنین خالد ابن ابی الهیاج قرانی خط زیبا و با آب طلا نوشت و آن را در قبله مسجد النبی برای استفاده عامه قرار داد و این جریان مربوط به اواسط قرن اول هجری است.
به این ترتیب وقف کتاب بر مجامع عمومی از همان صدر اسلام رایج شد و چون اولین مجمع عمومی در اسلام همانند اولین مرکز تعلیم و تربیت مسجد بود در ابتدا قرآن و سپس کتب بر مساجد وقف می شد.
پس از آنکه مسجد رسماً به صورت مراکز تعلیم و تربیت در آمد وقف کتب بر مساجد توسعه یافت.
به علت عدم گنجایش مساجد و جلوگیری از نابودی کتب محل هایی برای نگهداری کتاب در جوار یا در داخل مسجد ساخته شد و سپس رسم بر آن شد که در جوار مساجد کتابخانه ای نیز ساخته شود و مساجد بزرگ در هنگام بنا دارای کتابخانه اختصاصی می شدند این موضوع تا زمان معاصر نیز ادامه یافته است و درباره مشاهد متبرکه نیز صدق می نمایند.
کتابخانه های مساجد جامع بنی امیه در دمشق مدینه و مکه و مساجد بزرگ دیگر بر همین اساس به وجود آمده اند و کتابخانه آستان قدس رضوی و نجف اشرف و سایر مشاهد متبرکه نیز نمونه دیگری از همین رسم می باشد.
کتابخانه مسجد اعظم قم که به وسیله مرحوم آیت الله بروجردی با بنای مسجد تاسیس شد از کتابخانه های معتبر مساجد در زمان معاصر می باشد و از آخرین نمونه‌های وقف کتاب کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی در قم است که می گویند بیش از ۲۵ هزار جلد کتب خطی نفیس و کمیاب در آن موجود می باشد.
علت تاسیس کتابخانه در جوار مساجد علاوه بر توجیه تاریکی آن است که عبادت و علم در اسلام از یکدیگر تجزیه نشده اند، طلب علم بهترین عبادت است لذا جریان وقف کتاب در مساجد پس از آنکه مساجد علاوه بر محل عبادت و مرکزیت علمی نیز کسب نمودند و به عنوان محل تعلیم و تعلم شناخته شدند توسعه بیشتری پیدا کرد.
دانشگاه فعلی الازهر در ابتدای بنا به عنوان جامعه الگو جامع الازهر تاسیس گردید و همچنین جوامع قُرطُبه طلیطله غروبین وزیتونه و کتابخانه های بزرگی که در جوار و ضمیمه آنها وجود دارد بیشتر از راه وقف کتاب رشد و نمو نموده است.
تاریخ کتاب و کتابخانه در اسلام شاهد وقف کتاب بسیار و پیدایش کتابخانه های بزرگ از این راه می باشد.
ابن جوزی (متوفی ۵۹۷ ) می گوید که در فهرست کتب موقوفه مدرسه – نظامیه بغداد شش‌ هزار که کتاب ذکر شده بود.
مسعودی نویسنده بزرگ مورخ معروف پس از وفات خود در سال ۵۸۴ قمری کتابخانه خود را بر خانقاه سمیساطیه در شام وقف نمود.
گویا رسم بر آن بود که دانشمندان و بزرگان کتب خود را پس از وفات وقف می نمودند همچنانکه صاحب بن عباد کتابخانه شخصی خود را پس از وفات کتابخانه شهرری نمود.
اصولاً از آنجا که وقف کتاب در اسلام یکی از پر ثواب ترین کارهاست وقف کتاب برای کتابخانه های عمومی در اسلام رواج یافت، نه تنها وقف کتاب در اسلام رایج بود بلکه وقف مال بر اداره کتابخانه نیز امری کاملاً مرسوم بود چنانکه ابن خلدون مورخ معروف نسخه ای از کتاب مشهور خود مقدمه «کتاب العبر و دیوان المبتدا والخبر فی ایام العرب و الخ» را وقف کتابخانه قیروان نمود همچنین جبرئیل ابن عبدالله ابن بختیشوع نسخه ای از کتاب خود الکافی را به دارالعلم بغداد وقف نمود.
یاقوت حموی کتاب معجم الادباء و معجم البلدان کتاب‌های خود را وقف مسجد زیدی در بغداد نمود .
به هر حال تاسیس کتابخانه ها در جوار مدارس و مساجد باعث شد که آنها به نوبه خود به مرکز تعلیم و تعلم تبدیل شوند.
از نکات جالب این که بسیاری از موسسان کتابخانه ها و مدارس وقفی شرایط و مقرراتی را جهت حفظ و صیانت کتب و نحوه امانت دادن آنها در وقف نامه‌ها عنوان کرده‌اند، فی المثل در وقف نامه مدرسه سلطانی اصفهان می خوانیم که: (… به دستور تسلیم کتابداری که متولی شرعی به جهت کتب وقفی مدرسه مبارکه فرمود تعیین نموده باشد، مقرر آنکه کتابدار مزبور در اکثر اوقاتی که طلبه را رجوع به کتاب های وقفی بوده باشد در مدرسه حاضر بوده ضبط کتب وقفی حسب الواقع نموده صیانت آنها از تلف و ضیاع نماید و دادوستد آنها را به شرح که در ظهر کتب مزبوره مرقوم است نماید) به هر حال آنچه از تاریخ کتاب و کتابخانه ها در اسلام می توان نتیجه گرفت این که نقش حیاتی و مهم کتابخانه های وقفی در گسترش علم و دانش داشته اند و این ابزار دیگری تاکنون در طول تاریخ علم اسلام مانند وقف منشاء اثر نبوده است.
امروزه بر ماست که مجدداً این سنت حسنه را گسترش دهیم و با وقف کتاب به نشر علم کمک کنیم و مجد و عظمت اسلام را زنده نگه داریم.

منبع : پاسخنامه وقف تالیف روح الله بیدرام

هدف موقوفه فضل تلاش در جهت آموزش وقف به مردم می باشد امید است با انتشار مطالب این سایت گام مهمی در آموزش صحیح وقف به مردم در جامعه صورت پذیرد. به اینستاگرام این مجموعه مراجعه نمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میلاد امام زمان (عج)

با عرض سلام و ارادت وظیفه میدانم. سالروز میلاد با سعادت منجی عالم بشریت. امام حاضر و ناظر (عج) و هفته پاسداشت و گرامیداشت، تلاش‌ها، خدمات و زحمات، سربازان بی ادعا و گمنام آن امام همام (عج) را به پیشگاه مبارک مقام عظمی ولایت و ولی امر مسلمین و سایر هم میهنانم تبریک و تهنیت عرض نمایم. ان شاالله خداوند متعال آن عزیزان را از کید ومکر مکاران و حسد حسودان بداندیش و نظر بدنیتان و بد طینتان مصون و محفوظ بدارد و در پناه عنایات ویژه امام حاضر و ناظر (عج) قرارشان دهد. ملتمس دعایتان هستم : کاظم فضل. متولی منصوص موقوفات عام المنفعه مرحوم حاج محمد رضا تاجر فضل تندرستی و سعادتمندی شما آرزو و دعای همیشگی ما . یاحق

سخن تولیت موقوفات فضل (ولادت حضرت زهرا(س))

باسلام و عرض تبریک سالروز میلادخجسته حضرت فاطمه‌ زهرا(س) سرور بانوان جهان.عطای خداوند سبحان. دخت رسالت. کوثر قران.
همتای امیر مؤمنان. حضرت علی ع
والگوی بی بدیل تمام جهانیان و روز بزرگداشت مقام زن. و روز مادر بر آن بزرگوار وخانواده محترم مبارک باد
ارادتمند و ملتمس دعایتان. کاظم فضل

سخن تولیت موقوفات فضل (شهادت حضرت زهرا (س))

باسلام و ارادت:

 شبتان به خیر و سلامتی .
شام غریبان پُر اندوه اَهل بیت علیهم السّلام.
شب تنهایی و دلتنگی وغمگین شدن امام مظلوم مان. حضرت علی بن اَبی طالب علیه اَفضل صلوات المُصلّین و شام غریبان شهادت مظلومانهٔ همسر و یار و یاور وفادار مولایمان. حضرت صِدّیقهٔ طاهره. زهرای بَتول علیها اَفضل صلوات المُصلّین را به امام زمان سلام الله علیه و عجّل اللهمّ تعالیٰ فرجه الشّریف تسلیت گفته و به تمامی شیعیانشان که حضرتعالی از این ثُلّه هستید ، تسلیت عرض میکنم و ملتمس دعایتانم.
صلّ اللهُ علیكِ یا مَولاتي و یا جَدّتي یا فاطمة الزّهراء و رحمة اللهِ و برکاته ، قَتل الله و لَعنه مَن قتلكِ و ظلمكِ اِلیٰ یوم الدّین .⬛️◾️▪️🕋🏴یا حق
سربلندی و تندرستی تان آرزو و دعایم.
دوستدار و ارادتمندتان ؛ کاظم فضل

ولادت پیامبر (ص)

با سلام و ارادت

ضمن تشکر صمیمانه از بذل لطف و عنایت. آن اسوه محبت و بزرگ منشی.

ولادت آقا رسول الله. حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیهم اجمعین. و حضرت امام جعفر صادق علیهم السلام را محضر آن عزیز فرهیخته تبریک و تهنیت عرض نموده.

بقای و جود سرشار از محبت تان را در کمال آرامش. سلامتی و سربلندی. از درگه حضرت احدیت تمنا دارم.

سایه عزتتان مستدام. ملتمس دعایتانم

برادر کوچک شما : کاظم فضل. یاحق

تبریک آغاز امامت امام زمان (عج)

بسم الله الرحمن الرحیم

الهم عجل لولیک الفرج

  ما معتقدیم که عشق سر خواهد زد           بر پشت ستم کسی تیر خواهد زد      سوگند به هر چهارده آیه نور

  سوگند به زخم های سرشار غرور               آخر شب سرد ما سحر می گردد        مهدی به میان شیعه برمی گردد

 

نهم ربیع الاول روز تجلی حاکمیت مستضعفان بر جهان،
و روز نوید دهنده ی شکست نمرودیان و روز شادی شیعیان در تاجگذاری امام زمان(عج) مبارک باد.
تولیت موقوفات شادروان محمدرضا تاجر فضل این روز مبارک را به محضر مبارک امام زمان (عج) و عموم شیعیان جهان و علی الخصوص ملت شریف و شهید پرور ایران اسلامی و همکاران عزیز تبریک عرض می نماید.

 

ارادتمند شما کاظم فضل ارثی

تولیت منصوص: موقوفات عام المنفعه واقف نیک اندیش شادروان مرحوم حاج

محمدرضا تاجر فضل

بسم الله الرحمن الرحیم

 

الهم عجل لولیک الفرج
ما معتقدیم که عشق سر خواهد زد
بر پشت ستم کسی تیر خواهد زد
سوگند به هر چهارده آیه نور
سوگند به زخم های سرشار غرور
آخر شب سرد ما سحر می گردد
مهدی به میان شیعه برمی گردد
نهم ربیع الاول روز تجلی حاکمیت مستضعفان بر جهان،
و روز نوید دهنده ی شکست نمرودیان و روز شادی شیعیان در تاجگذاری امام زمان(عج) مبارک باد.
تولیت موقوفات شادروان محمدرضا تاجر فضل این روز مبارک را به محضر مبارک امام زمان (عج) و عموم شیعیان جهان و علی الخصوص ملت شریف و شهید پرور ایران اسلامی و همکاران عزیز تبریک عرض می نماید.
ارادتمند شما کاظم فضل ارثی

تولیت منصوص:

موقوفات عام المنفعه واقف نیک اندیش

شادروان مرحوم حاج محمدرضا تاجر فضل

سخن تولیت موقوفات فضل ( شهادت امام رضا (ع) )

🏴 بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم
امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند: *همانا محبّت و دوستي با ما (اهل بيت رسول الله ) سبب ريزش گناهان – از نامه اعمال – مي شود، همان طوري که وزش باد، برگ درختان را مي ريزد.
*صَلَّي الله عَلَيْكَ يَا نَبّیّّ الرَّحمَه يَا خاتَِمَ النَّبِيِّينَ وَ يَا سَيِّدَ الْمُرْسَلِينَ السَّلامُ عَلَیکَ يَا أَبا مُحَمَّدٍ يَا حَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، أَيُّهَا الْمُجْتَبىٰ
سلام علیکم : گرامیانِ گرانقدر :بدینوسیله رحلت جانگداز پیامبر اعظم حضرت محمد ابن عبدالله (صلوات الله عليه و آله  ) و شهادت مظلومانه سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبی (عليه السلام ) را محضر شما موالیان و سوگواران تسلیت عرض
می نمایم🏴

از خداوند کریم و مهربان مسئلت دارم در سایه هدایت و عنایت ذوات مقدسه. ، محبت مستمر اهل بیت و پایداری در صراط ولایت و اهلیت. مقام قرب و منزلتش را نصیب مان فرماید . آمین یا رب العالمین.
در جوار حرم ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا(ع) نایب الزیاره و دعاگوی وجود عزیزان هستم. التماس دعا

تولیت موقوفات شادروان حاج محمدرضا تاجر فضل : کاظم فضل ارثی

سخن تولیت موقوفات فضل ( رحلت پیامبر (ص) )

بسم الله الرحمان الرحیم

چقدر آخر این ماه سخت و سنگین است / تمام آسمان و زمین بی قرار و غمگین است
بزرگ‌تر ز غم مجتبی (ع) و داغ رضا (ع) / فراق فاطمه با خاتم النبیین (ص) است
پیامبر اسلام پس از 23 سال رسالت و دعوت مردم به دین اسلام و ابلاغ مهمترین پیامها از جانب پروردگار سرانجام در سن 63 سالگی، سال یازدهم هجری و در 28 امین روز از ماه صفر، وفات یافت. این مصیبت جانسوز در تاریخ اسلام و تشیع به روایتی همزمان و مصادف با شهادت حضرت مجتبی، امام حسن بن علی (ع) نیز می باشد که با دسیسه منافقین و دشمنان اسلام با نوشیدن زهر به شهادت رسید.

تولیت موقوفات تاجر فضل رحلت پیامبر اسلام (ص) و امام حسن مجتبی(ع) را به محضر امام عصر (عج) و عموم شیعیان جهان وهمکاران گرامی تسلیت عرض می نماید.

ارادتمند شما کاظم فضل ارثی
تولیت منصوص : موقوفات عام المنفعه واقف نیک اندیش . شادروان مرحوم حاج محمدرضا تاجر فضل

سخن تولیت موقوفات فضل (تبریک عید غدیر)

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایته علي ابن ابي طالب و اولاده المعصومين صلواه الله عليهم اجمعين
غدیر، ریزش باران الطاف رحمانی بر گلزار جان‌های تشنه است
غدیر، برکت همه احساس‌های معنوی و دریای جاری خیرات نبوی است
این عید با سعادت را محضر حضرت ولی عصر (عج) و مردم شریف ایران علی الخصوص همکاران عزیز در مجموعه موقوفات حاج محمدرضا تاجر فضل تبریک عرض می نمایم
دوستار و ارادتمند شما، کاظم فضل ارثی
تولیت منصوص : موقوفات عام المنفعه واقف نیک اندیش . شادروان مرحوم حاج محمدرضا تاجر فضل

ولادت امام رضا (ع)

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا

آمدم ای شاه پناهم بده خط امانی ز گناهم بده ای حرمت ملجأ در ماندگان دور مران از در و راهم بده

عشق، پنجره فولادت را معنا مى كند و دل به زيارت تو اوج مى گيرد اى ضريح سراسر نور! با دلى آكنده از صداقتهاى تو با جامى تهى از عشق و چشمانى بر گل نشسته به سوى تو مى آيم و پرندگان حرمت عروجت را معنا مى كنند و عاشقانه دانه از لانه نور برمى چينند و تو را مى ستايند اى بزرگ ترين واژه كلام! تو عروج آسمانى كرده اى و تمامى زائران ضريحت را به سوگ عشق نشانده اى كه همه سينه ها و همه جانها تو را مى طلبد. اى غريب الغربا!

 (برگرفته از شعر عشق بی نهایت اثر محبوبه باقری آزاد) 

میلاد باسعادت هشتمین منجی عالم بشریت امام رضا علیه سلام را به محضر مبارک امام زمان و عموم شیعیان جهان تبریک عرض می نمایم . 

ان شاء الله درسایه توجهات حضرت ولی عصر تمام عاشقان، زائران و مجاوران آن امام همام در سلامتی بسر ببرند. 

ارادتمند و دوست دار شما تولیت موقوفات حاج محمد رضا تاجر فضل – کاظم فضل ارثی

شهادت امام جعفر صادق(ع)

بسم الله الرحمن الرحیم

به راستی که اگر شیعه و مذهب شیعه هم اکنون وجود دارد حاصل زحمات ششمین اختر تابناک امامت و ولایت می باشد که به جرم پاسداری از حریم عترت و قرآن خونین جگر شد .

تولیت موقوفات فضل تاجر شهادت این امام همام را تسلیت را بر عموم شیعیان تسلیت عرض می نماید.

تولیت موقوفات فضل: کاظم فضل ارثی

سخن تولیت موقوفات فضل (تبریک عید سعید فطر)

باری دیگر ماه شوال برآمد و نوید بخش عید بندگی شد و مومنان روزه دار را سرمست از ضیافت الهی با ندای تکبیر و شکر هدایت به سمت صفوف فشرده نماز فراخواند.هنوز که سجاده ها پر است از عطر حضور فرشتگان و نجوای شبانه الغوث شبهای بندگی
ای رفیق کسی که رفیق ندارد در این عید بندگی به ما رحمت بی انتهایت را ارزانی دار و مارا از بندگان صالح خود قرار ده
همکاران ارجمندم در مجموعه موقوفات فضل از قادر مطق و مهمان دار معزز ایام و لیالی ماه فرصت ریزش گناهان اعتلای معنویت و استواری بر عدم دست نیازیدن به آنچه نباید و در امتداد و استمرار آن خیزش و جوشش بر فرهیختگی و آزادگی و اصول بندگی را آرزومندم
دوستار و ارادتمندتان کاظم فضل ارثی
تولیت منصوص : موقوفات عام المنفعه واقف نیک اندیش 

شادروان مرحوم حاج محمدرضا تاجر فضل

تبریک ماه مبارک رمضان

باسلام و عرض احترام و با امید قبولی طاعات و عبادات شما عزیزان روزه دار. دعایی است که امیدوارم تمامی آن مشمول تمامی ملت بویژه روزه داران مسلمان بشود انشاءالله و خداوند بهره ای هم نصیب قرائت کننده و همه اسیران خاک و والدین مان فرماید. به برکت صلوات بر محمد وآل محمد (ص) التماس دعایتان : کاظم فضل

سخن تولیت موقوفات فضل (تبریک عید نوروز)

سخن تولیت موقوفات فضل (تبریک عید نوروز)

بسم الله الرحمن الرحیم یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبرالیل و النهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال نوروز، از نفس های معتدل بهار می تراود و در سفره گلدار هفت سین دمیده می شود؛ سفره ای که در آن ماهی قرمزی، تکرار تازه زندگی را میان تنگ کوچکی از آب گوشزد می کند. چشم ها به روشنی باز می شوند و دل ها به یکدیگر نزدیک و قلب ها آرامش دوباره می یابند در حلول سال نو و دلگرم به آتیه های مهربانی و صفا می شود. احساس بهار، نیلوفرانه بر اندام طبیعت می پیچد و زمستان کوچ می کند به شکرانه عبور از گردنه های زمستان، به شکرانه مقاومت و ایستادگی، به شکرانه فرصتی نو که ارزانی مان داشته اند، «هفت سین» می گشاییم. به پاس عشق که تنها تنور گرمی مان بود، تنها اجاق دل های سرما زده مان، هفت سین می گشاییم. به‌خصوص اینکه در سال پیش‌رو همزمانی و تقارن عید نوروز و جشن بهار طبیعت با‌ ماه مبارک رمضان و ضیافت الهی‌است.

آغاز بهار طبیعت و حلول سال ۱۴۰۲ شمسی که به فرمایش مقام معظم رهبری سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری گردید را صمیمانه محضر مردم شریف ایران، به ویژه فعالان پر تلاش و زحمتکش در حوزه وقف و همکاران عزیزم در مجموعه موقوفات حاج محمدرضا تاجر فضل را صمیمانه تبریک عرض می‌نمایم. ان شاء الله سال بسیار خوب و پر خیر و برکتی برای همه ملت ایران و برای همکاران خوبم در این مجموعه باشد.
 
دوستدار و ارادتمندتان کاظم فضل ارثی
تولیت منصوص : موقوفات عام المنفعه واقف نیک اندیش . شادروان مرحوم حاج محمدرضا تاجر فضل

سخن تولیت موقوفات فضل (تبریک عید نیمه شعبان)

شایسته و وظیفه می دانم از دوستان عزیزو زحمتکشان در راه اندازی و گردانندگی این سایت ارزشمند متعلق به موقوفات واقف معزز مرحوم حاج محمد رضا تاجر فضل که در عرصه سنت وقف این صدقه جاریه ، در بیان ارزش های نهفته و آثار طلایی و ابدی آن تلاش می کنند به ویژه دوست گرانقدر و استاد فرهیخته و مسلم و پژوهشگر بی نظیر و محققی تلاشگر و علاقه مند در عرصه توسعه مکتب و فرهنگ ارزشی وقف در کشور عزیز ایران اسلامی جناب آقای عبدالرضا امیر شیبانی (مدیر کل محترم اسبق اداره اوقاف و امور خیریه در خراسان بزرگ) و همکاران محترمشان و همچنین مدیریت محترم سایت و سایر همکاران ایشان کمال تقدیر و تشکر را دارم .

به راستی در صورت توجه و اجرای دقیق نیات و اوامر ارزشی واقفین خیراندیش توسط متولیان و نظار و سایر مسئولین و مرتبطین در امر وقف اثرات بی بدیل موقوفات در توسعه زیر ساخت ها و اشتغال زائی و نهایتا محرومیت زدایی و اهتمامی که اکثر عزیزان واقف معظم در شناخت و توسعه فرهنگ و تکریم و عمل به شعائر واقعی مکتب حضرت ختمی مرتبت رسول مکرم صلوات الله و ائمه الهداء علیه السلام داشتند به وضوح نمایان خواهد شد. وَ نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ پیامی است سرشار از امید برای شما که منتظرید .

منتظر ظهور نور و آغاز عدالت باشید ولادت امام حاضر و ناظر (عج) و هفته امنیت در لوای حضور سربازان بی ادعای گمنام ولایت و جشن نیمه شعبان بر رهروان و منتظران حق مبارک باد.


دوستار و ارادتمندتان کاظم فضل ارثی
تولیت منصوص : موقوفات عام المنفعه واقف نیک اندیش . شادروان مرحوم حاج محمدرضا تاجر فضل

X